Jak na elektrokole v zimě?

Podíval jsem se na zprávy z burzy a místo o dividendách psali o finanční krizi.
Tak se podívejme na cenově dostupné cyklistické doplňky pro jízdu na kole z obchodů s nižší cenovou hladinou. Některé z příslušenství lze zakoupit přímo u ekolo.cz na tomto webu.

Reflexní vesta

 

 

Prvním příznakem přicházející zimy je tma. Prostě venku dřív zhasínají a později rozsvěcí. A tak jízdy do a z práce se stávají nočním dobrodružstvím. Dokud jsou teploty na bodem mrazu stačí, aby byl jezdec dobře vidět. K tomu se osvědčila reflexní vesta, je dost velká na to, aby obsáhla i batoh. Objednány jsou reflexní vesty zateplené. Cenově zajímavou alternativu představuje i reflexní zateplená bunda s odepínacími rukávy, které se dá koupit v e-shopech s pracovními a ochrannými potřebami (do 800,- Kč).

Přední světlo pro podzimní ježdění postačí. Nakoupené přilby od německé firmy ABUS Urban-I Inovativní reflexní element na zadní straně doplněný o svítící/blikající diodový prvek integrovaný v ovladači ZoomLite, což výrazně přispívá ke zvýšení Vaší bezpečnosti.

Helma blikavka

 

Miniblikačka

 

 

Dopředu na helmu jsem pro jistotu přidal ještě jednu mini blikačku. Bylo po výplatě a tak jsem zvolil značku Sigma sport. Jsou ale i o řád levnější alternativy - viz dále.

 

Výsledkem je blikající hlava, která při jízdě ve městě je vidět zdaleka a je nad úrovní střech osobních aut. Má to výhodu zvláště když jedete okolo stojící kolony nebo parkujících aut.

Díky přesnému systému seřizování ZoomLite sedí perfektně každé hlavě. Helma má 15 otvorů a 6 průduchů pro dokonalé chlazení hlavy. Přední průduchy jsou opatřeny síťkou, aby jimi neproletěl protivný hmyz. Na podzim a zvláště v zimě ale spíše oceníte široký rozsah seřizování, který umožní vzít si na hlavu ne jednu, ale hned dvě čepice. Používám kuklu z fleecu a navrch ještě čepici s vrstvou wind - stopper.

I tak ale stále fouká na obličejovou část hlavy a brýle s kovovou obrubou mají tendenci přimrzat k nosu. Pokus používat lyžařské brýle nedoporučuji opakovat. Lyžařské zorníky jsou zabarveny do žluta, zelena nebo do šeda. Z fyziky (sedmý ročník ZDŠ, kdy se probírala optika) si snad alespoň někdo pamatuje, že zelená je filtr na červenou. Takže nejenom semafory, ale i brzdová světla pak lehce přehlédnete.

Lepší je zkusit v prodejnách pracovních potřeb koupit ochranné brýle pro práci v prašném prostředí. Mají čirý bílý zorník, ochrání dost velkou část čelních a nosních dutin (39,- Kč). Nevýhodou je omezení periferního vidění.

PAINTBALL HELMA

Pro movitější jezdce doporučuji masky, které jsou k dostání ve specializovaných prodejnách pro paint ball (cenově o řád výše).

V cenové hladině okolo pětistovky se dají sehnat i slušné brýle na motorku.

Dokud nemrzne, používám rukavice, které v pracovních potřebách pořídíte do 50,- Kč.

Latex rukavice

Úchopová část ruky je z latexu, vrchní část je reflexní pletenina. Řídítka tedy v ruce perfektně sedí a při ukazování směru jízdy je ruka skutečně vidět. Koupil jsem si o číslo větší abych dovnitř mohl dát ještě klasické cyklistické rukavičky. Při ranních mrazících ruce na řídítkách začínají prochládat od konečků prstů a ty jsou v těchto rukavicích schovány po silnou, neprofukavou vrstvou.

 

Dražší alternativou jsou kajakářské neoprénové rukavice Hiko (cena 520,- Kč).

Chybí jim ale ta reflexní barva. To se dá nahradit reflexní páskou, kterou prodávají aktivisté nadace Život dětem v metru nebo na internetu za symbolických 35,- Kč. V cykloobchodě pořídíte tutéž pásku za stovku a výše.

Každopádně je třeba připomenout scénku s namrzlým zábradlím z filmu Obecná škola. Pokud jsou teploty pod - 5 oC a v cíli si sundáte rukavice a vlhkou rukou sáhnete na promrzlý rám kola, pak se můžete dočkat velmi nepříjemného překvapení.

Neopren je skutečným přítelem zimního jezdce. Používám neoprenový bederní pás, který jsem koupil ve zdravotnických potřebách po zlomenině žeber (na recept + doplatek). V e-obchodě s floorbalovými potřebami jej lze zakoupit za 200,- Kč, ve specializovaných cykloobchodech až od 500,- Kč výše.

 

 

Na kolena používám bandáže Jasper - Patron. K dostání taktéž ve zdravotnických potřebách (po operaci kolena na recept + doplatek) jinak cca 120,- Kč za kus.

 

Připraveny mám i neoprénové návleky na botky, zvané onučky, zatím jsem je v letošní sezóně nepoužil. Ke slovu přijdou až při vyšší vrstvě břečky.

 

Prádlo Moira

Na tělo dávám funkční prádlo s neprofučnou vrstvou a tady se moc ušetřit nedá ani zdravotnické ani pracovní potřeby lacinější alternativu nenabízejí. Takže Moira.

Jenže při jízdě v zimě křehnou nejenom končetiny. Křehnou i použité plasty na kole a všude kolem. Takže snadno praská držátko u zpětného zrcátka, přezky u brašny, úchytka zvonku atd. A protože sichr je jistota, doplnil jsem výbavu elektrokola.

Na řídítka jsem dokoupil přední diodové světlo (3 tužkové baterie, 4 diody), které svítí skutečně tak, že je vidět na cestu (u prodejce elektrokol za 149,- Kč).

A u čínských obchodníků ve večerce na rohu jsem koupil ještě jedno (tři mikrotužkové baterie, 5 diod, režim blikání svícení, 39,- Kč včetně baterií). Tady bylo potřeba celou záležitost doladit = několikrát rozebrat, utáhnout kontakty, složit, upravit pružinky atd.).Také jsem pořídil další zadní blikačky (ve večerce za 19,90 včetně baterií + dodělávky svépomocí). Takže dopředu svítím celkem 4 světly a dozadu také 4 blikačkami. Oni totiž zkřehlé plastové úchytky tuze rády praskají. A je jedno, jestli ztratíte značkovou lucernu nebo šunt za pár korun. V tu ránu jste na silnici neviditelní a stáváte se nebezpeční sobě i okolí.

Stejně praskají i platové úchytky na brašnách, batohu. Takže navíc ještě vše k nosiči připoutáván poctivým gumicukem.

Baterie v blikačkách mají jednu nepříjemnou vlastnost - v zimě rychle a bez varování „odcházejí". V teplé předsíni vše svítí a bliká jako na diskotéce, po pár kilometrech v mrazivém vzduchu ale hasne jedno světélko po druhém. A je jedno, použijete-li články ze Slaného nebo z Číny :)

A jakmile mrzne potřebujete skutečně býti dobře viděn. Naši (ne)přátelé motoristé stále ještě jezdí jako tankisté - s proškrábaným průzorem na čelním skle.

Potřebujete i dobře vidět. I za holomrazů, které v dosavadním průběhu zimy v Praze převládají, vás čekají drobné zrady. Třídním nepřítelem před Vánoci byli prodavači kaprů. Jejich přetékající kádě + mráz = náledí. Po Silvestru je zase všude spousta střepů. A i kdyby se náhodou nic nedělo, vždycky se najde domovnice, která vydrhne schody a kýbl šplíchne ke kanálu na ulici. Na promrzlé dláždění. SUV to nerozhodí, jezdce na kole to může dost bolet.

Všichni zkušení řidiči si v zimě dávají pozor před mosty. Tenká mostovka promrzá a kvůli korozi neposypaná vozovka pak je pokryta náledím. Stavební konstrukce lávek pro chodce jsou subtilnější a promrzají podstatně rychleji. Navíc všechny pražské cyklostezky zdobí vkusné cedulky: „Cesta se v zimě neudržuje". Na druhou stranu a v zimě prudce ubylo in-line bruslařů a zejména bruslařek s waklmany v uších, ubylo venčících se pudlů na neviditelném vodítku, ubylo zevlujících chodkyň, krmících holuby.

Podzim byl letos srážkově vydatný. A tak jsem s uspokojením kvitoval, že od sametové revoluce přece jenom došlo k pokroku. Tedy alespoň v tom, že občanka, řidičák a další doklady již nejsou vypisovány šedivým inkoustem na papír s vodotiskem. Většina potřebných dokladů je zatavená, další jsou na plastové kartičce s čipem. Přesto doporučuji uchovávat vše v suchu a tady neocenitelnou službu poskytne obal od cigaretového tabáku. Tabák Golden Virginia v balení po 25 g nebo 50 g je z plastu a s uzávěrem, který původně měl chránit tabáček před vysycháním. Do obalu se vejdou všechny potřebné doklady, paklík vizitek a i pár léků. Při denním používání vydrží cca půl roku. Navíc kapsáři většinou šátrají po klasické peněžence neboli prkenici než po paklíku tabáku. To se hodí když už jedete přecpaným metrem.

 

Tobacco pouch

 

Do obdobné ochrany patří i mobil. Přes léto je možné používat nejrůznější kapsičky a držátka na řídítka kola a mít mobil přímo na očích a po ruce. V zimě ale mobil patří do vnitřní kapsy, to aby i jeho baterie zůstala v teple. Ani v létě ani v zimě není dobré používat mobil za jízdy. Je to sice efektní ale nebezpečné. A to i když máte sluchátka a hands free. Cyklista by měl totiž slyšet. Slyšet nejenom sirény ale i auta, tramvaje. Měl by slyšet i obdivné poznámky těch, které předjíždí ať už jedou na horském kole nebo stojí v kolonách v autě. Jezdec na elektrokole by měl slyšet i ptáky. Protože kvůli tomu přece na kole jezdí, aby byl k přírodě trochu blíže. Měl by slyšet i trávu růst - protože předvídavost může jezdci zachránit život.

 

A co tedy samotné elektrokolo?

Zatím, tedy do -10 oC se drží dobře. Pochopitelně klesla o něco kapacita baterie a tím i výkon elektropohonu. V pražském terénu a provozu tedy z letních 45 km na 38. Je to znát při rozjedu, při dlouhém stoupání.

Ukazatel stavu baterie začíná při mrazu ukazovat nepřesně. Tedy ukazuje velmi brzo, že baterie je vybitá. Jenže ve skutečnosti není. Velmi vřele však doporučuji kolo parkovat ve vytápěné místnosti. Baterii teploty bod bodem mrazu krátkodobě (tedy po dobu jízdy 1-2 hodiny) nijak zvlášť neškodí. Pokud ale kolo necháte přes noc v nevytopené garáži, sníží se kapacita baterie velmi znatelně. Takže platí, že baterie by se měla dobíjet hned po dojezdu a v teple.

Řidiči aut, těch motorových nepřátel, jsou celý podzim masírováni mohutnou reklamou, leckdy i dotovanou státem přes rozpočtovou položku BESIP, aby přezouvali na zimní pneumatiky. U elektrokola nic takového nedoporučuji. Originální pláště Kenda dobře slouží jak v létě, tak v zimě. Vyzkoušel jsem přes léto a podzim i jiné pláště (Rubena, Kenda s hladším vzorkem) a zase se vrátil k originálním plášťům, které byly při dodávce namontovány. Proti proražení jsou asi nejodolnější a vzorek na zpevněných cestách dostatečně drží i za mokra a za sněhu do 5 cm. Na jaro se těším, že vyzkouším hladší vzorek s technologií Big Apple a s reflexním proužkem na boku pláště. Ale to až na jaře. Přes zimu jen kontroluji tlak v pneumatikách. Za studena. V předsíni je 20 oC, venku o 30 méně a tak se tlak dost mění.

Jednou týdně (tedy častěji než v létě) promazávám řetěz, zatím stačil obyčejný olej. Pod 10 oC asi dojde na vosk. Jinak není potřeba žádná zvláštní údržba.

Venku začalo sněžit a Alena Zárybnická vychrlila předpověď, která umožní sepsání pokračování - tedy zkušenosti s jízdou v teplotách po - 10 oC, ve vyšším sněhu (v Praze spíše ve sněhové břečce, což je mj. i silný elektrolyt) a na ledu (Berounka je dnes nesjízdná jak na bruslích, tak na kanoi, led už je místy přes celou šíři toku, ale je ještě slabý na bezpečnou jízdu).

Takže shrnutí: Už aby byl květen !!

 

Praha, 3. ledna, Karel Jech