Správný výběr elektrokola

Chcete si koupit elektrokolo, ale nevíte jaké. A proto jsme připravili tento stručný text, abychom si to společně vyjasnili.


Nejdříve se vás zeptám – víte už, jak elektrokolo funguje? 
Nezlobte se, pokud už ano, ale je stále více než 90 % lidí, kteří o elektrokole jenom slyšeli, ale nikdy se na něm neprojeli.

Jste jedním z nich? Tak teď prosím dál nečtěte, ale nejprve si elektrokolo půjčte.
Od souseda, od známých, nebo se prostě zastavte v ekolo.cz a hned to napravíme.  
Pokud jste totiž ještě nezažili jízdu na elektrokole, bylo by obtížné porozumět dalším řádkům...

 

Tak, už jste se projeli? Pojďme tedy vybírat.

cena elektrokolaPrvní věc, kterou si rozmyslete je rozpočet, který jste si na nákup elektrokola vyhradili.  Já vím, že je to trochu neslušné se hned bavit o penězích, ale tohle je opravdu důležité!

Pokud chcete do elektrokola investovat méně než 20 tisíc korun, tak si ho radši nekupujte. Vážně. Okolo 15 tisíc korun už koupíte docela kvalitní sportovní jízdní kolo a budete s ním spokojeni. S elektrokolem za tuto částku ale ne. V ekolo.cz žádná ultra-laciná elektrokola nenabízíme, protože s takovými nekvalitními stroji jsou jenom potíže a mrzení.

Na městské elektrokolo si vyhraďte 20-40 tisíc, pokud chcete jezdit do přírody a cestovat, počítejte s 30-50 tisíci a jestli se díváte na terénní e-kola, připravte si 45-70 tisíc, pokud má být celo-odpružené, tak i trochu více.


Ještě čtete dále? Super, teď už to bude příjemnější :-)

Zamyslíme se pro jaký účel vám má elektrokolo sloužit. Přemýšlíte o elektrokole jako o svém "dopravním prostředku", nebo spíš o "sportovní pomůcce".  Dost pravděpodobně se do jízdy na ekole zamilujete, a i když se teď vidíte třeba jenom na cestách na nákup, budete si na něm chtít někdy vyrazit i do lesa, nebo naopak. A to jste ještě nezačali uvažovat o super-flexibilním skládacím elektrokole!

 
Trasy po městě a na nákupy  ►  Městská elektrokola

  
 Po silnici i po šotolinové cestě  ►  Cestovní elektrokola

  
Přes hory a doly - mimo asfalt ►  Terénní elektrokola


Alfou a omegou e-kola, které budete mít rádi, je správný rám, tedy e-kolo vám nebude ani moc velké ani malé, bude se vám na něj dobře nastupovat a budete se na něm cítit bezpečně. Tohle se dá těžko načíst z tabulek nebo z recenzí, ale pro orientaci pro vás máme návod, jak zjistit  jaká velikost rámu je pro Vaši postavu ideální.

Pokud si nejste jistí kolik „palců“ (vzdálenost mezi korunkou sedlové trubky a šlapacím středem) je pro vás OK, radši nás navštivte a zjistíme to hned.    

Pokud už velikost znáte, vybírejte ze základních kategorií nízko-nástupových elektrokol bez horní rámové trubky, trekingových se sníženou (trapéz) či klasickou (diamant) rámovou trubkou, nebo z horských MTB bajků, které většinou nabízí pouze jednu verzi rámu s různě tvarovanou horní trubkou.   

Pamatujte si, že neexistuje nic jako dámský nebo pánský rám a kolo – ale jenom takové, který Vám vyhovuje a dobře se na něj nasedá!


Dál se pojďme zamyslet, kolik toho za den na elektrokole ujedete. Díky elektrokolu se vám otevřou nové obzory a vzdálenosti, ale budete reálně schopni sedět 80 kilometrů v sedle?
Jednoduchá rovnice: čím větší kapacita baterie = tím vyšší cena kola.  A ke každému elektrokolu samozřejmě dostáváte nabíječku, kterou si vezmete s sebou na výlet, kde si nejste jisti jeho délkou, takže v případě potřeby si elektrokolo prostě dobijete z jakékoli zásuvky.

baterieOkolo „zaručených dojezdů“ elektrokol jsem na internetu i od růzých prodejců četl už tolik nesmyslů, že jsme na ekolo.cz vytvořili u každého modelu elektrokol jednoduchý nástroj který dojezd reálně odhadne. Zadáte vaši hmotnost (včetně oblečení a zavazadel), zvolíte si profil trasy a případně vyberete z nabízené kapacity baterií (někteří výrobci nabízí u jendoho modelu několik variant kapacity).

Baterie stojí asi 1/3 z ceny elektrokola, a tak někdy lze volbou méně kapacitní baterie ušetřit bez toho, aby vám e-kolo hůře sloužilo. Kapacitu baterie vždy udáváme v tzv. Watt Hodinách (Wh), což je mezinárodní standard. Dneska jsou na trhu nejčastěji baterie od 400Wh do 700Wh (výjimečně i méně a více). Pokud více vážíte, zvolte vyšší kapacitu baterie, to je asi jediná rada, kterou zde máme.  
 

►►► Pokud se chcete o bateriích do elektrokol dozvědět úplně všechno, pokračujte zde.

 

umístění baterieUmístění baterie je další věc, které věnuje pozornost.  Trend velí baterii co nejlépe „schovat“ do hlavní rámové trubky elektrokola. Zde rozlišujeme baterie neintegrované (instalované třeba místo držáku na láhev), baterie polozapuštěné ale stále viditelné a baterie zcela integrované v rámu.  Pak při letmém pohledu často není snadné poznat, zdali se vůbec jedná o elektrokolo.

U městských elektrokol bude baterie často umístěna na, nebo v zadním nosiči, což znamená, že těžiště e-kola bude hodně vzadu a pokud budete s e-kolem potřebovat často manipulovat, není to ideální stav. V takovém případě volte nízko-nástupové kolo s baterií umístěnou vertikálně za sedlovou trubkou, v těžišti kola. 
 

 
 Můžete zvolit jakýkoli model elektrokola, pokud jej budete pakrovat v garáži.

 


 Pokud ale parkujete třeba ve sklepě a budete muset s elektrkolem manipulovat, je vhodné zvolit takový model, který je pro přenášení uzpůsbený (kolo bude vyvážené).

 


 Pokud nemáte místo na parkování, volte Skládací elektrokolo, které se vejde do jakéhokoli bytu - a (můžete jej snadno složit i do kufru auta nebo ve vlaku). 
 

 

Zjistěte si, jak snadno či komplikovaně lze baterii z elektrokola vyjmout, protože situace, že budete chtít nabíjet mimo kolo (ze zásuvky doma, zatímco kolo zůstane ve sklepě) může být častá.  Pozor, některá nová elektrokola jsou konstruována tak, že baterii nelze vyjmout bez speciálních nástrojů.


Další dilema nákupu elektrokola se týká umístění motoru. Častý názor – nic, než středový pohon nemá dnes cenu je mylný. Většina těch nejvýkonnějších elektrokol na trhu je poháněna právě nábojovými motory (motor je umístěn ve středu zadního kola). Středový motor by měl být samozřejmostí u elektrokol určených především do terénu, kde rozložení váhy hraje při přejíždění nerovností důležitou roli. U cestovních elektrokol už to tak jednoznačné není. Rozhodně doporučujeme otestovat podobná e-kola s oběma typy pohonu a pak se rozhodnout podle vlastního pocitu.  Středový motor bude asi o 10-15% dražší, což vychází z jeho složitější konstrukce.   
 

►►► Úplně vše o rozdílech mezi středovým a zadním motorem se dozvíte zde.


Výbava elektrokola – má smysl jí řešit?  Určitě ano, ale je třeba být znalý problematiky. Třeba Shimano vyrábí přehazovačky za 200 i za 3000 korun a jedna odpružená vidlice může stát 500 a jiná i 15000 korun.  U elektrokol nemá smysl se zabývat gramy hmotnosti ani volit nejdražší systémy, ale je třeba myslet na kvalitu. Zatímco na běžném kole budeme mít nájezd třeba 500-1000 kilometrů za rok, na elektrokole to bude klidně i trojnásobek. Proto je dobré volit komponenty s vyšší kvalitou a odolností. Rádi Vám vysvětlíme konkrétní rozdíly.

Nevybírejte si nové elektrokolo podle tvaru sedla, nebo držadel. Obě tyto věci určují pohodlí vaší jízdy, ale jsou hodně indivduální. Proto, pokud vám nebudou vyhovovat ty, které zvolil výrobce, tak vám v ekolo.cz bezplatně nainstalujeme takové sedlo a držadla, jaké si vyberete (na našich stránách najdete různé typy). Ani výběr jiné tloušťky a vzorku plášťů (pneumatik) není problém!

 


 

Sortiment elektrokol je dnes obrovský - v ekolo.cz vám nabízíme dohromady až 500 různých modelů a variant elektrokol. Svojí roli při výběru hraje i Vaše osobní sympatie k určité značce, nebo se Vám líbí konkrétní barva nebo design e-kola. A to je také moc důležité!

Elektrokolo z ekolo.cz se stane vaším společníkem na mnoho - příjemně strávených - let.


A co je dobré si jestě promyslet?  Třeba kolik toho povezete s sebou:

Můžete jezdit "na lehko" nebo jen s batohem či brašnou,
nebo máte větší náklad a pak dopručujeme zvolit elektrokolo vybavené zadním nosičem .


My v ekolo.cz se budeme snažit, aby všechna vaše rozhodnutí byla správná!
A pokud se to náhodou nepovede, tak nic neriskujete -  pouze u nás máte až 30 dnů na výměnu za jiný, lépe vyhovující model elektrokola. 


Napadá Vás něco, co jste se zde nedočetli? 
Napište nám na info@ekolo.cz, nebo zavolejte na číslo 220 991 111 a rádi Vám poradíme!