AGOGS GUST v detailním testu. Elektrokolo na silnice i do lesa.
elektrokolo - Daniel Dočekal - tester" src="https://ekolo.cz/uploads/assets/images/8.png" style="margin-left: 20px; margin-right: 20px; float: right; width: 300px; height: 231px;" />
Když několik posledních let zkoumáte elektrokola a jedno si dokonce na pár dní půjčíte, tak je asi jasné, že to chce poněkud více testování, než jenom pár desítek kilometrů.
Protože pokud na kole opravdu intenzivně nejezdíte, tak nemůžete pořádně otestovat jaké to je mít elektrokolo. A už vůbec ne, jak jiné je to od klasické jízdy na kole.
V srpnu 2017 jsem se stal patronem nového modelu elektrokola Agogs Gust, čerstvě uvedeného na trh. Čemuž ale předcházelo to, že jsem na konci dubna začal jezdit na kole. Což obnáší snahu shodit váhu (zatím chybí pár kilo z potřebných minus 11 kilo), obnovit ztracenou fyzičku a alespoň čtyřikrát týdně se dostat na kolo. Výsledek je ten, že jsem zatím na kole strávil 125 hodin a ujel 2035 kilometrů v 78 jízdách.
Na elektrokole Agogs Gust je to ke dnešku kilometrů 326 a tak mohu začít srovnávat:
Elektrokolo není o tom, že nešlapete
Především:elektrokolo - motor " src="https://ekolo.cz/uploads/assets/images/6.png" style="margin-left: 18px; margin-right: 18px; float: left; width: 305px; height: 230px;" /> mé první používané e-kolo mi potvrdilo, že jezdit na elektrokole není o tom, že nešlapete. Ve skutečnosti jsem se přistihl při tom, že šlapu možná ještě víc a elektrokolo pomáhající přišlapáváním mi umožňuje místo obvyklých 15-17 km/h jet rychlostí 22-27 km/h. Vedle toho mi navíc umožní vyjet kopce, které bych jinak 100% šel pěšky.
Pokud tedy běžně dávám kolu dvě hodiny denně, tak místo 30 kilometrů mohu ujet 40 a více. Spolu s možností výběru jiné trasy (kterou bych si normálně s ohledem na kopce nevybral) to nabízí možnost toho vidět toho více a mít z ježdění podstatně větší radost.
Jednou z velmi pozitivních vlastností elektrokola je ta, že když už jste po pár desítkách kilometrů utahaní a nohám se moc nechce, příšlap pomůže bezproblémově dojet do cíle. Jediné co nepomůže je stav vašeho pozadí - ono sedět tři a více hodiny na kole je pořád stejně náročné (věnujte tedy pozornost výběru správného sedla!!).
Pár věci, se kterými musíte počítat:
Agoelektrokolo AGOGS" src="https://ekolo.cz/uploads/assets/images/1.png" style="margin-left: 20px; margin-right: 20px; float: right; width: 350px; height: 263px;" />gs Gust má středový motor a silnou baterii umístěnou na ráfku spojujícím přední vidlici a střed. Dobré na tom je, že kolo nemá negativně ovlivněné těžiště. Nepříjemné na tom je, že při šlapání překonáváte sice malý, ale nějaký odpor středového motoru.
Zjistíte velmi rychle, že se e-kolo špatně nosí. Je těžké. Možná skoro dvakrát těžší, než vaše klasické kolo, konkrétně okolo 24 kilo. Je to logické, protože baterie je těžká a samotný motor je dalším příspěvkem k vyšší váze. Naštěstí je hmotnost kola - díky uprostřed umístěné baterii a motoru - dobře rozložená a kolo lze pohodně chytit uprostřed horní trubky. A vyšší váha znamená, že samozřejmě musíte (vy a elektromotor) ušlapat nejen vaši tělesnou váhu, ale ještě vyšší váhu kola. Ale co je to prosti vaší tělesné váze !
Baterie zabírající kompletní spodní trubku rámu znamená, že držák na láhev je umístěn (u pánského modelu) zespoda na horní trubce. Pokud si pořídíte slušný držák, nemusíte se bát, že by vám plná 0.7l láhev vypadla, překážela či se obtížně vydávala. Bohužel žádnou klasickou trojúhelnikovou "brašnu" už tam neumístíte, ale vzadu pod sedlem je místo a větší brašna je umístitelná dopředu na řidítka (světlo je dostatečně nízko). Můžete si tam navíc dát Agogs brašnu, ve které k e-kolu dostanete nabíječku. A nezapomeňte, Gust má nosič na který lze umístit až 25 kg nákladu.
S Agogs Gust se nemusíte bát do toho šlapat
elektrokolo - baterie 600Wh" src="https://ekolo.cz/uploads/assets/images/7.png" style="margin-left: 18px; margin-right: 18px; float: left; width: 300px; height: 218px;" />Jedno nakonec vím jistě, s Gustem se do toho můžete opřít a nebát se, že vám dojde baterie. Na plný příšlap (úroveň pět) a při intenzivním využívání "boost" tlačítka to s jistotou dá sto kilometrů (s jezdcem jako já, co má 97 kg a v kopcovatém terénu okolo Prahy). Což znamená, že můžete klidně vyrazit na víkendový dlouhý výlet. Nebo každý den dát dvě hodiny na kole a dobíjet baterii jenom jednou za dva dny. Dobíjení je navíc jen otázka toho, že vezmete baterii domů a na nějaké ty tři až čtyři hodiny ji necháte nabíjet.
Většinu času budete na Gust šlapat někde v třech spodních zadních kolečkách. Což na klasickém kole bylo o dvě či tři kolečka výše a hlavní v roli v tom hraje samozřejmě příšlap elektromotoru, ale také to, že den po dní vás Gust přesvědčí k tomu, že jezdit rychleji a pořádně využívat pomocníka v příšlapu je skvělé.
Dokážete zvládnout kopce o kterých jste jen snili
Nejsem a nikdy jsem nebyl aktivní cyklista, blížím se k padesátce. Takže nějaké sportovní vytrénované svaly pro velké kopce postrádám. S váhou pár kil pod stovku navíc musím na kole táhnout dost zbytečně vysoký náklad. Jasně, na počátku května jsem nedával skoro žádné kopce, o měsíc později už bez problémů z Hloubětína nahoru ke Kbelskému letišiti, o další měsíc později už jsem to ani nebral jako kopec.
Jakkoliv Agogs má "jen" zadní 9ti stupňovou přehazovačku Acera, tohle vás trápit nebude. Dlouhé a větší kopce dává Gust bez problémů na zadní největší kolečko a pětkový příšlap. Velmi strmé stoupání vyřešíte tím, že si podle potřeby pomůžete s boost (červeným) tlačítkem, byť tady je lepší být opatrný a nepřehánět to. Ale pozor, neznamená to, že nebudete muset šlapat - pokud přestanete nebo povolíte, tak ono to prostě přestane jet. Skutečnost je každopádně taková, že s Gustem vyjedu věci, o kterých se mi nikdy ani nesnilo.
Ovládání elektrokola
elektrokolo - dálkové ovládání a boost tlačítko" src="https://ekolo.cz/uploads/assets/images/3.png" style="margin-left: 18px; margin-right: 18px; float: left; width: 200px; height: 200px;" />Psát něco o tom, že Gust jezdí, dobře se ovládá z pohledu řidítek, bez problémově přehazuje (ve srovnání s mým starým Giantem o několik řádu lépe) a kotoučové brzdy perfektně brzdí je něco, co prostě musí takto být.
Zajímavější je, že k dispozici jsou dva USB konektory pro nabíjení a na středu řidítek umístěný "počítač" (neodnímatelný). Ten měří rychlost, kilometry, celkově najeté kilometry, průměrnou rychlost, maximální rychlost a indikuje kolik máte nastavený příšlap, kolik zbývá energie a zda svítíte svítilnou a zadním světlem (oboje světla napájené z baterie a zapínaní se automaticky při horší viditelnosti nebo ručně, současně se také zapne podsvícení displeje). Na samotné baterii je mimochodem ještě jeden indikátor nabití.
Ovládání pomocí tlačítek na levé části řidítek je také jednoduché - bez asistence, 1 až 5 úrovní příšlapu, zapínání světla, přepínání toho co vám ukazuje počítač, vynulování kilometrů i přístup do další nastavení v základním servisním menu. Na tom samém místě je ještě červené "boost" tlačítko - to použijete buď v okamžiku kdy potřebujete intenzivnější příšlap, rozjet se z klidu rychleji třeba na křižovatce, ale také, když potřebujete ekolo vést, či dokonce snaživě tlačit, do kopce. Byl jsem informován, že se prý se jedná o jedný model elektrokola s tímto - nadmíru užitečným - tlačítkem na e-kole vybaveném středovým pohonem na světě.
Počítač na kole měří ujetou vzdálenost pomocí otáček zadního kola, kde je umístěn snímač. Nutno dodat, že měří velmi dobře, tedy co se srovnání s Garmin Vivoactive HR vybaveným GPS týče. To také není úplně běžné - jiná elektrokola, která jsem testoval, vždy ukázala o 5-10% více než byla GPS skutečnost. Stejně tak měří z otáček zadního kola rychlost, která také velmi dobře odpovídá tomu, co vám bude ukazovat zmíněný Garmin
Srovnání s klasickým kolem
S tímto elektrokolem narazíte na pár zajímavých rozdílů, jeden z nich například je ten, že sice můžete "šlapat dozadu", ale řetěz se vám při tom točit nebude. Trochu složitější to je při případném nasazení spadlého řetězu na předním převodu - ideální je využít červené tlačítko a najít ten správný moment kam a jak posunout řetěz.
Počítejte s tím, že elektromotor bude vydávat zvuk, ale nečekejte, že by to bylo něco výrazného. Stejně tak počítejte s hlučnějším přehazováním při napjatém řetězu, ale pomoci si můžete tím, že při přehazování zmírníte šlapání.
Protože elektromotor pouze pomáhá šlapat, tak se nemusíte bát, že by se s vámi pral v momentu, kdy nechcete. Stejně tak přestane přišlapávat pokud brzdíte. Určitě si ale budete muset zvyknout na to, že vám "něco" pomáhá šlapat.
Ekolo je těžší, Gust má navíc pneumatiky, které jsou spíše silniční a pro pevnější terén, takže při jízdě v lese nebo po prašném/kamenitém terénu se musíte naučit jak kolo reaguje. Klasický Giant MTB se silnějšími pneumatikami se prostě chová jinak. Ale pláště - pneumatiky se dají celkem snadno vyměnit, já asi budu volit příště hrubší vzorek.
Co se příšlapu týče, tak se musíte naučit vnímat i to, jakou rychlostí jedete. Elektrokolo vám nebude boostovat pokud jedete nad 27 km/h a příšlap samotný se tak jako tak vypíná u této rychlosti. Je dobré se naučit i to, jak vhodný je příšlap s ohledem na zvolený zadní převod. U čehož pomáhá to, že je občas lepší zpomalit, abyste měli dostupný příšlap, než se snažit přišlapávat/boostovat při vyšší rychlosti. Nějaký ten čas trvá i ukončení boostu a nástup klasického příšlapu.
Co ještě dodat k Agogs Gust
Gust má blatníky, stojánek a nosič, ale pokud byste cokoliv z toho nechtěli, není problém vše odstrojit a z trekingového modelu elektrokola udělat model krossový. Pokud jste byli zvyklí na MTB bez tohoto vybavení, tak to bude trochu nezvyk, ale blatníky myslím docela dost oceníte. V dešti opravdu.
Pokud by vám nevyhovovaly užší více silniční pláště, tak není problém pořídit širší, ale tady bych asi spíše doporučil uvažovat o pořízení nějakého skutečného "MTB". Nakonec jak Agogs, tak Giant, má několik "horských" modelů.
Velmi pravděpodobně tím získáte i lepší odpružení, protože jakkoliv Gust má přední odpruženou vidlici (není vzduchová), celkově je kolo tvrdší, než nějaké to lépe odpružené horské. Mimo jiné bych asi doporučil pořídit nějaké ještě lepší gelové sedlo, to které se s Gust dodává je gelové a dobré, ale pro citlivější pozadelektrokolo - počítač a ovládací panel s USB" src="https://ekolo.cz/uploads/assets/images/2.png" style="margin-left: 20px; margin-right: 20px; float: right; width: 200px; height: 200px;" />í asi bude lepší něco pružnějšího, ebo se přímo zeptat po dostupné odpružené sedlovce.
Bát se vody a deště klasicky nemusíte, elektrokola jsou stavěna na provoz v dešti. V praxi už jsem to stihl vyzkoušet a zmokl i s tímhle e-kolem. Tentokrát ale bez ztráty mobilu.
O tom, že bezproblémový dojezd s intenzivním příšlapem a používáním boostu je okolo 100 kilometrů byla řeč výše, pokud budete přišlapávat méně a nebudete baterii tak "trápit", tak 130 až 150 kilometrů. Indikátor nabití baterie na displeji (počítači) není lineární, ale deset dílků co má můžete brát jako co dílek to 10 až 15 kilometrů (podle síly příšlapů a terénu). Na samotné baterii je indikátor v podobě 4 modrých a výstražného červeného světla.
600 Wh baterie je na kole uzamčena zámkem, perfektně drží, snadno se nandavá i sundavá, v horní části má navíc dobře vytvořený držák pro ruku. Nabíjení je přes poměrně klasický konektor (takové co znáte z notebooků) co poskytuje 36V/3A. Síla baterky je potřeba pro slušný dojezd, ale také aby se motor (Bafang MM G360, 80N.m/500W max.) pořádně užil.
Kde pořídit a na kolik to vyjde
Agogs Gust si můžete pořídit na v pánském či dámském provedení. Na trh bylo kolo uvedeno na konci srpna 2017 za cenu 42 990 Kč (vč. DPH). Pánský model má rám 19" nebo 21", dámský 17". Nosnost do 150 kg znamená, že tenhle model je vhodný i pro někoho kdo má přeci jenom poněkud větší nadváhu, silný motor a baterie v takovém případě hodně pomohou. Konkrétní technické parametry viz odkazy.
publikováno 2. září 2017
Daniel Dočekal foto: AUTOR