Zimní test elektrokola Tracer s XL baterií

Venkovní teplota 3°C, déšťové přeháňky a větrno: "ideální" podmínky na skutečně zátěžový test elektrokola a baterie. 

 

Za sychravé únorové neděle jsem otestoval trekingové elektrokolo Tracer Trek od značky Agogs vybavené XXL vysoko-kapacitní baterií.  V obtížných podmínkách, často mimo zpevněné cesty, jsem ujel 80 kilometrů.  Prohlédněte si také typy trasy ve videu dole u článku. 

V Traceru je nainstalována zcela nová baterie AGOGS se Sony články a s vysokou kapacitou 630Wh (tedy 36V/17,4Ah) u které uvádí výrobce reálný dojezd 80-160 kilometrů.  Baterie má stejné rozměry jako "klasická" baterie, se kterou je Tracer nabízen, tedy 13,2 Ah (475 Wh) a váží pouze o 1,5 dkg více.  Protože je testovaná XXL baterie zcela nová, nikdy neformátovaná, tak předpokládám nájezd okolo 80% její skutečné kapacity.  Po takzvaném "ztvrdnutí" článků (tedy asi po 15 nabíjecích cyklech) se obvykle kapacita zvedá. 

Vážím i s teplým oblečením 83 kg a vyrážím na trasu ze středočeské obce Lichoceves. Cílem jsou Kralupy, tok Labe a po cestě zpět Neratovice a Horoměřice. Kde to jde, pojedu polními cestami a lesními úseky, pro které je Tracer konstruován a také dobře odpružen.

Celou trasu pojedu na asistenční stupeň 3 - "TOUR" nebo 4 - "POWER".  Průměrná permanentní "spotřeba" motoru při takovém provozu bude okolo 280W, při průměrné rychlosti trasy 22,5 km/h.  

Změřené parametry trasy: 

- povrch: asfalt / offroad - 60% / 40%
- celkové převýšení: 860 metrů
- čistá ujetá vzdálenost: 79,8 km
- čas jízdy 3:40 hod. 
 

Počkejte si na načtení detailní mapy cesty, nebo klikněte na tento odkaz:

 

Na začátku cesty byl Tracer jestě hezky čistý.  Ale jakmile jsem se vydal do lesních úseků okolo Holubic, okamžitě jsem nasbíral mnoho bahna ...  eKolo je na takové cesty konstruováno a žádné nebezpečí poškození nehrozí, ale pro složitější terény doporučuji zvolit spíše širší pláště.

 


 

 


  

V terénu si často ve strmých výjezdech pomáhám tlačítkem BOOST. Několikrát musím e-kolo i vést do kopce bez cesty a zde se velmi hodí BOOST v režimu PushUp - kolo nemusím do kopce tlačit!  Asi po 20 kilometrech - u neratovické rafinérie ropy (tu naštěstí nepotřebujeme) na ukazateli baterie jestě neubyla ani jedna "čárka". 

        

Po 39 kilometrech dojíždím k Labi. Slavná Labská cyklo stezka je plná bahna, sezóna očividně jestě nezačala. Chybí již první "čárka" na voltmetru baterie...   Začala být hrozná zzzima a také vydatně prší. 

   

Následuje 20 kilometrů poměrně nudné a mírně kopečkaté cesty přes Neratovice, Klíčany až k padáku do Dolu na vltavský přívoz.  Převozník, kterého se mi povedlo vzbudit, pak na zcela prázdné lodi nechápe, kdo v únoru a jestě v takovém počasí chce jezdit na kole. 

   

Po výjezdu do Libčického 5 kilometrového krpálu nahoru od řeky už z displeje i z ukazatele na baterii mizí další dvě čárky.. Trochu panika :) Zůstávám proto již radši jen na asfaltce, pro případ, že by se elektropohon vypnul. 

   

Po občerstvovací zastávce u kostelíku mířím již svižně přes Horoměřice do výchozího bodu. Baterie ukazuje na displeji poslední "čárku", ale motor stále zabirá. Jen jednou - v prudkém kopečku ze Statenic - se baterie na chvíli rozbliká a ukáže se podpětí.  

  

Na konci cesty mi ukazuje navigace 79,8 celkem ujetých kilometrů za méně než 4 hodiny včetně přestávek.   


Pokud vás zajímá výškový profil mé trasy cesty, zde je: 


Závěr. Možná si říkáte, že 80 kilometrů celkem nic moc není. Že jste viděli na internetu u mnoha elektrokol s méně kapacitní baterií uvedený vyšší dojezd. Věřte jenom tomu co si sami otestujete - při svém stylu jízdy, hmotnosti a zvolenému typu a profilu terénu.  

A jak je to s citovanými "až 160 km" u testované 630Wh baterie AGOGS XXL?  Z 8. leté zkušenosti s různými bateriemi mohu říci, že za lepšího počasí, při jízdě stále po zpevněném terénu na správě nahuštěných duších je takový dojezd i při mé váze zcela reálný. Spotřeba elektrokola může být za dobrých podmínek jen 4Wh/km. Tedy 630/4 = 157,5 km je teoretický dojezd u této kapacity baterie. Nicméně, realita daná zhoršenými provozními podmínkami - jak vyplývá i z tohoto praktického testu - může být mezi 6 až 10 Wh/km tedy 100-70 ujetých km na jedno nabití. 

Dobrá zpráva pro zájemce o dlouhé trasy na elektrokole je, že nová Turbo 42V/5A nabíječka, kterou ekolo.cz nabízí, dokáže vrátit až 50% kapacity do baterie za méně než 1 hodinu. 

Ale pozor, i s hodnotami kapacity ve Wh je třeba zacházet opatrně.  Na českém trhu podniká firma, která propaguje kapacitu baterií u elektorkol která dovází přes 800 Wh a teoretické dojezdy přes 200 km. Jak však zjistili "napálení" zákazníci, tyto baterie se při vyšším odběru - typicky trase do kopce - vypínají, protože laciné články takových baterií nejsou určeny pro užití v elektrokolech.  

Účelem testů a údajů na ekolo.cz není přehánět a vymýšlet si, jak to bohužel stále dělá valná většina prodejců elektrokol v Evropě. Chceme dát zájemcům jasné vodítko při výběru jejich nového dopravního prostředku - trekingového elektrokola

Tracer Trek s XXL baterií Sony testoval, popisovat, fotil a trasu natáčel Jakub Ditrich.