Nejčastější dotazy

Zde se dozvíte (skoro) všechno o elektrokolech
 

Q - jako Otázka: Mám odpor k jízdě na kole, nejradši mám auto, je elektrokolo pro mě?

A- Jako Odpověď:  Ne :(


Q: Jízda na kole mě baví, chci to zkusit, je elektrokolo pro mě?
A: Ano!

 

Q: Je nějaký rozdíl mezi hybridním kolem a elektrokolem?
A: Po vzoru automobilů se stalo vše „hybridní“ módním. Pohon námi nabízených kol závisí na elektromotoru a vašem šlapání, elektrokolo je tedy zcela hybridní dopravní prostředek.

Q: Proč musím při jízdě na elektrokole také šlapat?
A: Snadné šlapání na elektrokole je zdravé a zároveň zábavné, spíše než otrava a nepříjemnost… A kdybyste při jízdě nešlapali, bylo by to vlastně ještě „jízdní kolo“ ?

Q: Prodáte víc elektrokol, když se teď zvyšují ceny benzínu?
A: Co s tím má co dělat cena benzínu? Elektrokola jsou jednoduše unikátně zábavná, zdravá,ekonomická, šetrná k životnímu prostředí a nepochybně hodně „cool“ možnost dopravy. Bez ohledu na to jestli stojí litr nafty 30 nebo 60 korun.

Q: Aby bylo možné jezdit na silnici, musím elektrokolo nějak registrovat nebo přihlašovat?
A: Ne. Elektricky asistované kolo je z pohledu Silničního zákona klasickým bicyklem, musí proto pouze splňovat podmínky dané Vyhláškou Ministerstva dopravy 341/2002 Sb., jako je povinná výbava (instalace odrazek), osvětlení pro jízdu za snížené viditelnosti, existence výrobního čísla a také podmínky Evropské normy (EPAC EN 15194), která definuje jmenovitý výkon motoru do 250W, maximální asistovanou rychlost 25 km/h a váhu elektrokola do 40 kg. Vše z toho naše elektrokola (narozdíl od většiny nabízených strojů na trhu) bez problémů splňují.

 

Q: Je možné v ČR nabízet a provozovat elektrokolo s motorem se jmenovitým výkonem 350W? 

A: Pokud máte rádi terén a jste osoba s vyšší hmotností (nad 100 kg), nebo rádi vyrazíte na výlet se závěsným vozíkem či dítětem za zády, vyšší výkon motoru by se Vám mohl hodit.  

Nyní si můžete pořídit a používat elektrokolo i se jmenovitým výkonem vyšším než 250W, má to však svá omezení:  
Takový typ elektrického kola je určený pro jízdu na „nezpevněném povrchu“ a pokud se s ním stane jakákoli nehoda v běžném provozu (na veřejných komunikacích nebo na cyklostezce), bude na něj pohlíženo jako na nechválený produkt. 

20.11. 2012 odhlasoval Evropský parlament částečné změny v legislativě ohledně elektrokol (EPAC) - Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/24/ES ze dne 18. března 2002 o schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel.

Pravidlo, že pouze elektrokola s maximální rychlostí 25 km/h a s 250 watty jmenovitého výkonu motoru jsou vyjmuta z povinnosti provádění typových zkoušek (homologace) nadále platí (viz. bod h). Z tohoto pravidla ale Komise učinila ještě další výjimky. Povinnost typové zkoušky se dále nevztahuje na: 

(a) vozidla s maximální konstrukční rychlostí nepřekračující 6 km / h; (tedy akcelerátor může pracovat samostatně pouze do této rychlosti).

(e) vozidla zkonstruovaná a vyrobená k použití ozbrojenými silami, civilní obranou, požární službou, sílami odpovědnými za udržování veřejného pořádku a havarijní lékařskou službou

(g) vozidla primárně určená pro off-road použití a určené pro jízdu na nezpevněných plochách.

(h) jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem 0,25 kW, jehož výkon je postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, když vozidlo dosáhne rychlosti 25 km/h, nebo dříve, jestliže cyklista přestane šlapat.

V nabídce ekolo.cz naleznete modely elektrokol AGOGS Uphill s motorem o jmenovitém výkonu 350W nebo Wisper 905 se s 500W motorem.  Značka AGOGS navíc nabízí možnost přepnutí asistenčního módu tak, aby bylo možné e-kolo nastavit do módu pro silnici a obec (s výkonem <=250W), nebo pro jízdu mimo komunikace (výkon >250W).


Q: Proč jsou ta elektrokola těžká?
A: Ti zatracení výrobci ještě nepřišli s motorem a baterií, které nic neváží…! A vůbec, potěžkali jste si někdy svoje 10 let staré ocelové horské kolo?


Q: Jak daleko můžu ujet na elektrickém kole s plně nabitou baterií konstantní rychlostí bez zastávky po úplně rovné silnici?
A: Nevíme. Potřebuje ale někdo na takovou jízdu elektrokolo…?

Q: OK, kolik je ale přibližný dojezd elektrokola se zastávkami, různou rychlostí a terénem?
A: Roli zde hraje spousta aspektů jako váha jezdce a nákladu, profil terénu, povětrnostní vlivy (teplota, vítr), styl jízdy, seřízení kola, mimochodem také typ a kapacita použité baterie a také fyzické dispozice samotného jezdce. Časté brzdění a rozjíždění, jízda do strmého kopce, podhuštěná kola, či převoz zátěže na nosiči pochopitelně kapacitu baterie rychleji spotřebovávají. Abychom Vám ale dali nějaké vodítko, u všech námi nabízených elektrokol uvádíme dojezd „až XX km“ který jsme sami změřili v praxi.
 

Q: Dokážu nějak zjistit jaká je výdrž baterie v elektrokole?

Informace o výdrži baterie si můžete jednoduše vypočítat z uvedených hodnot. Nejříve vynásobte napětí baterie (V) a specifikovanými Ampér-hodinami (Ah) baterie. Tím získáte hodnotu Watt-hodiny (Wh) tedy  VxAh=Wh. Elektrokola u ekolo.cz mají vždy tuto hodnotu u baterií uvedenou. Nyní vydělte hodnotu Wh udávanou spotřebou elektřiny kola, která je udávána ve Wattech (W). Výsledkem ke přibližná doba po kterou bude baterie fungovat (například 360 Wh baterie / 250 W motor = 1,44 hodiny.

Z této hodnoty, ale nelze odvodit dojezd elektrokola, který je ovlivněn mnoha dalšími faktory. Navíc elektromotor není při jízdě využíván vždy a ne vždy na plný výkon.

 

Q: Dá se baterie vyjmout z rámu kola a nabíjet zvlášť?
A: Ano, u většiny modelů baterii po odemknutí z rámu vyjmete z kola. Lze ji tak nabíjet tam, kde by celé kolo překáželo.

 

Q: Není to levné kolo, někdo mi ho určitě ukradne. Co s tím?

A: Předpokládáme, že budete pravidelně používat kvalitní zámek, klidně i více (elektrokolo je uveze), který vám k e-kolu můžeme nabídnout. Je také třeba zamykat baterii k rámu kola (k čemu by ale zloději byla bez nabíječky :) Pro jistotu lze kolo očipovat sadou KrimiStop Profi a zaregistrovat v Centrálním registru jízdních kol (databázi Městské Policie jednotlivých měst).

 

 

Q: Je možné elektrokolo pojistit?

A: Ano, můžete si pojistit elektrokolo proti krádeži, poškození nebo havárii prostřednictvím našich smluvních pojišťoven. Více infromací o možnostech pojištění se zozvíde na stránce Pojištění elektrokola

 

 

Q: Proč se nedobíjí baterie když šlapu?
A: Pořizujete si elektrokolo, abyste šlapali bez námahy, ne jako při jízdě na klasickém kole. Generování energie by vás při jízdě brzdilo, nehledě na to, že konstrukce moderních baterií potřebuje k dobíjení konstantní proud, který šlapáním nevyrobíte. Takzvanou „rekuperací“ se chlubí elektrokola s olověnými bateriemi, ale jejich nízký výkon se zvýší pouze o 3-5%.

 

Q: Ale, slyšel jsem o "regenerativním" brzdění, rekuperaci, umí to vaše elektrokola?
A: Jedná se vlastně o proti-pohyb cívek elektromotoru, ze kterého se stává dynamo při jízdě vozidla z kopce. Využívají ho elektromobily a také těžké elektroskútry (například model Vectrix, který má přes 220 kg). Kolo i s jezdcem je příliš lehké aby byl efekt regenerativního brzdění významný. Proto na námi nabízených elektrokolech tuto funkci nenajdete. Více o této probleamtice se dozvíte zde.  

 

Q: Jak se mám o elektrokolo starat?
A: Stejně jako o běžné jízdní kolo, občas je třeba dotáhnout brzdy, dofouknout pneumatiky, seřídit přehazovačku a promazat řetěz. Baterii nevystavujte mrazu a pravidelně ji dobíjejte, řídící jednotka i motor jsou bezúdržbové součásti. Vše k běžné údržbě je vysvětleno v uživatelské příručce.

 

 

Q: Mohu jezdit na elektrokole v dešti?

A:  Ano, ale určitě zmoknete.. Není problém používat elektrokolo za deště (určitě ne při průtrži mračen), nelze jej však ponechat zaparkované tam, kde není chráněno proti dešti, sněhu a slunci (UV záření může poškodit lak nebo pláště). Vyhněte se také provozu elektrokola v hlubokém bahně, zásadně neprojíždějte brody, nebo hluboké kaluže. V případě kondenzace vlhkosti v oblasti řídící jednotky tato odpojí elektroniku kola do doby, než kompletně vyschne. Ponoření baterie a elektromotoru do vody během provozu vždy povede ke zkratu a poškození provozního mechanismu. Pozor, za deště se při jízdě na kole a na elektrokole zvlášť, prodlužuje několikanásobně brzdná dráha!

 

 

Q: Elektrokola se stejně nabíjí ze zásuvky „špinavou“ energií, co s tím uděláte?

A: Necháme to na Vás. Stejně tak jako můžete vyměnit klasické žárovky za úsporné, vypínat spotřebiče místo jejich uspávání, nebo chodit pěšky místo jízdy výtahem. Nabití baterie elektrokola, které vystačí na cca60 km jízdy  spotřebuje v průměru 0,5 kWh, tedy vyjádřeno v penězích asi 2,50 Kč. Pokud byste chtěli baterii nabíjet prostřednictvím fotovoltaických solárních článků, určitě pro vás najdeme řešení.

 

 

Q: Píchnul jsem duši u elektrokola, co mám dělat?

A: Výměna duše na kole, kde je umístěný elektromotor, je o trochu obtížnější než u klasického kola, proto doporučujeme si postup výměny duše vyzkoušet nanečisto dle přiloženého návodu. Napodruhé už je proces nesrovnatelně kratší. Také lze použít opravný sprej, který naleznete v našich doplňcích. Podívejte se do naší sekce Příslušenství, kde máme dobré pomůcky na to, jak se defektu na cestě vyhnout.

 

Q: Na stránkách uvádíte průměrnou rychlost jízdy, co to znamená?
A: Jak se dočtete jinde na našich stránkách o elektrokolech, maximální rychlost s asistencí elektromotoru je 25 km/h. Průměrné rychlosti, které uvádíme u našich elektrokol, vycházejí z našich zkušeností a dlouhodobého testování kol v provozu a jsou měřeny prostřednictvím GPS modulu. Na elektrokole bude vaše rychlost do kopce přes 20 km/h, po rovině 25-27 km/h a z kopce i více než 40 km/h.

 

Máte otázku, která zde není zodpovězena? Napište nám na info@ekolo.cz a určitě bude!