O nás Doprava Servis Půjčovna Kontakt
Změnit jazyk webu
🌟

Ve středu 8.5.2024 bude naše prodejna, servis a půjčovna uzavřená.

VELKÝ TEST ELEKTROKOL EKOLO.CZ: Špatné už nekoupíte, jsou jen dobrá a výborná

VELKÝ TEST ELEKTROKOL EKOLO.CZ: Špatné už nekoupíte, jsou jen dobrá a výborná


Jak se testovalo? 

V ekolo.cz se testováním elektrokol zabýváme již 6 let. První horizontální test elektrokol na trhu jsme realizovali s časopisem BIKE již v roce 2014. Aktuální test se konal ve spolupráci s Vydavatelstvím VELO a Skupinou MAFRA.  

Dobrá a spravedlivá metodika je pro objektivní test to nejdůležitější. V testech elektrokol se zaměřujeme na to, co nejvíce zajímá potenciálního majitele – tedy reálný dojezd, chování při jízdě, obsluha e-kola a manipulace s ním. Všechny parametry ověřuje několik jezdců a jezdkyň s různými uživatelskými zkušenostmi.

V jízdním testu se zaměřujeme na otestování konkrétního kola ve všech situacích. Zvolili jsme jedenáctikilometrovou trasu v Krčském a Michelském lese, která kombinuje jak jízdu po asfaltkách lepší i horší kvality po rovině i ve stoupání, tak nabízí perfektní čistě trekingové úseky mlatových a kamenitých cest do stoupání i z kopce. Vyzkoušeli jsme i 1,5 km dlouhý singletrail s prudkým stoupáním i překážkami na cestě.

Jednotlivé úseky v okolí sídla ekolo.cz byly propojeny do okruhu a jednotlivá místa pro test konkrétní trasy byla testerům jasně definována. Po návratu na základnu tester vypnul elektrokolo, aby nebyl vliv na výsledný dojezd, a na mírně zvlněné trase cca 300 metrů vyzkoušel, jak lze konkrétní stroj použít i bez asistence elektromotoru.

Protože jsme testovali primárně dojezd elektrokol na maximální asistenci, kterou výrobce elektrokola nabízí, každý jezdec ujel na testovaném elektrokole jeden okruh, zpracoval hodnocení bodovým přídělem, kdy 5 bodů představovalo maximum, a pokračoval na jiném elektrokole další okruh. Tímto se na jednom modelu vystřídali muži i ženy s různou hmotností a jízdním stylem. Jezdilo se až do úplného vybití baterie - vypnutí řídící elektornikou. Díky tomu můžeme publikovaný dojezd považovat za velmi objektivní, s dodatkem, že jde o kilometry uvedené na displeji kola, nikoli změřené přes GPS zařízení. Typicky je údaj změřený na kole vyšší o 1 až 5 % od skutečnosti.

První kolo jezdci absolvovali na „referenčních elektrokolech“ – městských modelech Agogs, aby každý z účastníků testu, kteří ještě na elektrokole neseděli, získal potřebný nadhled a objektivitu. Testeři hodnotili každé e-kolo ihned po dojezdu, tedy ve chvíli, kdy měli zcela jasné zážitky a dokázali popsat, co se jim na konkrétním modelu zdálo dobré a co ne.

Po ukončení jízdního testu následoval technický a ergonomický test organizovaný Servisem ekolo.cz. Každé elektrokolo bylo přesně zváženo, včetně pedálů, standardně dodávaného příslušenství (např. stojánky) a k testu použité baterie. Zcela vybité baterie (elektronika vypnula napájení kola) byly připojeny na výrobcem dodávanou nabíječku, která byla propojena s přesným wattmetrem. Proto vám přinášíme reálné informace o době nabíjení z 0 na 100 procent, což je zásadně ovlivněno jak kapacitou baterie, tak výkonem nabíječky. Rekordman v testu s kapacitou přes 600 Wh se 2A nabíječem dobíjel přes sedm hodin.

test elektrokol - kapacita baterie

Změřili jsme celkovou reálnou kapacitu baterie – tedy energii, kterou si nabíječ odebral ze sítě. Zde je třeba počítat s režií nabíječky – odpadní teplo a ztráty vzniklé transformací 230 V AC a 42 V DC – což je cca 10 procent.  Pro referenci je uvedena i kapacita baterie, kterou uvádí výrobce. 

Při vracení baterie do elektrokola jsme hodnotili jednoduchost či komplikovanost manipulace s baterií. Rozdíly nás překvapily, protože některé baterie nebyly v kolech vůbec uzamčeny, u jiných byl zase přístup velmi komplikovaný či výrobce nedodal klíč. Pro praktické používání elektrokola to však je velmi důležité.

Dalším testem byla manipulace s elektrokolem, k čemuž posloužily schody, do kterých bylo nutné elektrokolo vynést a opět jej snést dolů. Každý je někdy nucen s elektrokolem manipulovat, což je jeho zásadní výhoda oproti skútru, kde to vzhledem k hmotnosti není možné. I v tomto bodě jsou mezi jednotlivými modely značné rozdíly, některé modely neměli testující jak uchopit a v tomto testu zcela propadly.

Posledním technickým testem bylo ověření skutečné rychlosti jízdy přes přesnou GPS. Protože v testu byla velká převaha konvenčních středových pohonů, až na výjimky (Easybike) byla všechna kola nastavena na provozní rychlost 25,0 – 26,2 km/h, což je v relaci procentní odchylky. Bohužel normu omezená rychlost naše jezdce na rovných úsecích spíše omezovala a většina by uvítala její zvýšení.

Vyhledávání