OSOBNÍ VÝDEJ Z E-SHOPU V PROVOZU OD PONDĚLÍ DO SOBOTY!  PROSÍM, REZERVUJTE SI VÁŠ INDIVIDUÁLNÍ TERMÍN ZDE

Jaký typ motoru je nejlepší? Jaký typ motoru mám zvolit pro své elektrokolo?

Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď, ale pojďme si říci základní argumenty:


Mezi českými zákazníky dnes obecně panuje přesvědčení, že motory umístěné ve středu šlapání jsou nejkvalitnější, ale nemají pro toto tvrzení žádné vysvětlení než článek v časopise napsaný prodejcem. To ale nemusí být pravda, protože i v případě středových pohonů je mnoho různých výrobců a kvalitativních stupňů. Všichni jistě znají značky Bosch nebo Yamaha, ale mnoho e-kol na trhu má středové pohony od neznámých výrobců.

Velcí němečtí a švýcarští výrobci jako Maxon, Go SwissDrive, Heinzmann, ale i největší výrobce nábojových motorů na světě – Bafang, stále výrazně investují do vylepšování parametrů zadních nábojových pohonů, které zůstanou i nadále doménou cestovních, městských a skládacích elektrokol.
 

Motor v zadním kole - nábojový motor 

Bafang nábojový motorHlavní výhoda spočívá v ideálním přenosu točivého momentu, a tak v terénu nehrozí prokluzování. Zadní pohon je prozatím nejrozšířenější na trhu, na tom má jistě velkou zásluhu i nižší cena v porovnání se středovým motorem. Nevýhodou je někdy nerovnoměrné vyvážení kola, především při současném umístění baterie na nosič.  To vede k většímu náporu na komponenty v zadní části kola a o něco méně plynulé dávkování výkonu.

Pokud plánujete ježdění po silnici, ale zároveň i v mírném terénu, pak může být zadní elektropohon ideální volbou s ohledem na poměr ceny a parametrů kola. Dále mohou zadní motor ocenit cyklisté, kteří chtějí jezdit často bez asistence motoru a pomoc elektrokola využívat pouze do prudkých kopců, v protivětru, díky okamžité akceleraci motoru. 

Na rozdíl od středového pohonu není nutné použité speciálního řetězu. I nábojové zadní pohony mohou být ovládány tlakovým (torzním) senzorem umístěným ve šlapacím středu, jedná se o luxusnější řešení, odhadem 95% systému na trhu má rychlostní čidlo.

Aktuálně se ceny nejlevnějších avšak ještě kvalitních elektrokol s nábojovým motorem pohybují okolo 30 000 Kč.

Výhody: 
+ nejpoužívanější typ motoru 
+ cenová dostupnost 
+ okamžitá akcelerace
+ jednoduchý servis
+ možnost jízdy bez asistence motoru (motor disponuje volnoběžkou, neklade žádný odpor)

Nevýhody: 
- vyšší zatížení kola v zadní části 
- menší citlivost při dávkování výkonu motoru (dle použitého senzoru)
- absence torzního (tlakového) snímače tlaku na pedál 
- v prudkém kopci vyšší hlučnost motoru 
- v případě defektu zadního kola je potřeba klíč pro demontáž zadního kola s motorem 
- při vyšším zatížení neefektivní hospodaření s energií (v porovnání se středovým motorem vyšší spotřeba)

 

Elektromotor ve středu kola – středový pohon 

Bosch středový motorStředový motor je z pohledu vyvážení optimálním řešením. Tyto motory vás překvapí komfortním dávkováním výkonu a krátkou reakční dobou asistence. Díky volbě otáček motoru (při zařazení vhodného převodu) je při současné implementaci tlakového senzoru šlapání středový pohon úspornější a dosahuje delších dojezdů (dle kapacity baterie) .

Dražší středové motory používají obvykle 3 typy senzorů (snímač otáček, rychlosti a tlaku na pedál - tzv. torzní senzor), které zajišťují plynulý výkon asistence. Jednodušší středové pohony pak nabízí rychlostní (otáčkový) senzor, stejně jako nábojové pohony – ptejte se tedy jaký typ je instalován.    

Velmi často skloňovanou nevýhodou tohoto pohonu je vyšší pořizovací cena kola. Zde je ale důležité podotknout, že vyšší cena se vrací v delší životností motoru a dražší kola mají obvykle lepší mechanickou výbavu. Aktuálně se ceny nejlevnějších, avšak kvalitních elektrokol se středovým motorem, pohybují okolo 40 000 Kč.

Výhody: 
+ přesné a citlivé dávkování výkonu kola 
+ tichý a plynulý projev motoru 
+ optimální vyvážení a rozložení váhy, resp. těžiště 
+ volbou vhodného převodu ovlivňujete otáčky kola i motoru, proto je možné dosáhnout optimální cestovní rychlosti při dosažení nižší spotřeby kola
+ zachování jednoduchého sundání předního a zadní kola

Nevýhody:
- vyšší citlivost na přesnost seřízení řazení a přehazovačky 
- zkrácení životnosti řetězu v porovnání s běžným kolem 
- při jízdě bez asistence možný odpor soukolí motoru (dle typu)


Také by vás mohlo zajímat: