O nás Doprava Servis Půjčovna Kontakt
Změnit jazyk webu
🌟

Všechny slevy elektrokol na jednom místě. Klikněte sem.

Jan Bezdíček - 5 týdnů s AGOGS MAX II.


Jan bezdíček a MaxPrvního září 2016 jsem si bez problémů vyzvedl z Půjčovny ekolo.cz elektrokolo značky Agogs MAX. Ale až doma přišla podrobnější prohlídka. Ekolo bylo po servisní prohlídce a podle LCD mělo najeto 634 km. Na to, že ekolo jezdilo v Půjčovně, bylo v relativním pořádku. Menší provozní odřeniny jsou u terénního kola více-méně nevyhnutelné. Už proto, že nemá stojánek a každé odložení je rizikové. Kotouče brzd 180/2.0 měly vpředu sílu 1,8 mm, vzadu 1.5 mm. Horší to bylo se vzorkem zadního pláště (přední 3,0 mm, zadní 1,3 mm), zřejmě ti přede mnou testovali opravdu hodně. 

Než se poprvé s MAXem rozjedu musím předeslat, jak chci elektrokolo vlastně provozovat. Záměrem je nesnižovat používání fyzické síly na šlapání, které jsem ve svých 76 letech ještě schopen, ale dosahovat větších dojezdových vzdáleností, zdolávání vyšších  převýšení a když to bude potřeba tak i vyšších rychlostních průměrů.

Prvních cca 100 km jsem najezdil "kolem dvorku" v Labské nížině a severozápadních kopečcích Železných hor. Totot ekolo dobře drží přímý směr, a na jeho změnu je nutná přiměřená síla. Pro horské kolo dobrý předpoklad.

A již první kilometry splnily očekávání, až na maličkosti, s kterými se ale i tak nechá slušně jezdit:

  • Použitý Motor Bafang Max Drive nemá standardně integrovanou asistenci řazení, stejně jako většina středových pohonů. Proto je třeba při řazení ekolu mírně pedály pomoci. Jinak trpí ozubená kola i řetěz. 
     
  • Druhá nepříjemnost se objevila při jízdě přes nerovnosti. Elektrokolo je na rovném povrchu i se zapnutým motorem tichošlápek, ale na každém hrbu se zespodu ozývala nepříjemná rána. Bylo to způsobeno uložením kazety akumulátoru - samé tvrdé plasty a při malé vůli kazeta rachotila. Nicméně tento nedostatek byl servisem při první návštěvě promptně odstanen. 
     
  • K údajům na LCD displeji bych rozhodně přidal hodiny a ukazatel okamžité spotřeby elektrické energie. Jinak je LCD je perfektně čitelný na plném slunci i v noci. 


S elektrokolem na autě (ano, MAX se dá převážet úplně stejně jako klasický horák na střeše osobního auta) jsem se potom přesunul na několik dní k Trutnovu. Tam mě s MAXem skutečně zatěžkávací trasa zavedla do severních svahů podhůří Krkonoš.
 

Z 45 tam najetých kilometrů bylo 95 % po cyklostezkách ale i jen turistických pěšinách. Jezdilo se až do úplného vybití akumulátoru. MAX celkově dosáhl výborný výsledek - 145 km na jedno nabití, které provedli ještě v Půjčovně. Denní teploty byly ~ 28 Co,  ježděno v podvečer, prakticky za bezvětří a MAX měl v sedle jezdce s váhou 70 kg i s batohem.

K dosaženému dojezdu pomohlo ježdění na co nejnižší asistenční stupně a zkušenosti z normálního kola a běžek (funguje to spolehlivě i v autě). Včas zapnout vyšší asistenci před těžkou pasáží (kopec, písek, bláto) a stejně rychle po projetí ji vypnout. A také - pokud to jde - jízda bez asistence ( z kopce, po větru apod.).

K plnému nabití akumulátoru bylo následně potřeba 551 Wh, což při jeho uváděné kapacitě 470 Wh ukazuje na 85% účinnost nabíječky - Dobrý výsledek. Horší je, že zapůjčená nabíječka rušíila mé VKV rádio.


Kolem Sklenařovického potoka

Moje další už skutečně „horská“ jízda vedla s plně nabitým akumulátorem do Krkonoš. Při popisu zkušeností s Maxem nemá cenu uvádět všechny projeté trasy. Každý si nejde a vybere ty své. Přesto bych se u výletu „Kolem Sklenařovického potoka“ zastavil. Jednak to není „profláklá“ trasa (ty také přijdou), v druhý čtvrtek září jsem na ni nepotkal cyklistu a jen několik málo pěších. Je vedena mimo silnice a je na ni dostatek zajímavostí a krás přírody.

 

graf jízdy

Z Dolců po modré na okraj Trutnova a po 300m průjezdu městem sjezd na cyklostezku a nepřetržitě do Sklenařovického údolí. Do konce druhé světové války zde byla německá vesnice, po které zůstal jen kamenný klenutý most a torza zřícenin chalup (tragickou historii objasní informační tabule). Po mostě (raději) přejdeme na pravý břeh a pozvolna nastupuje skutečný horský terén (na 6 km převýšení 550 m!). Cesta vede lesem kolem zlatých dolů, chaty Pašovky. Potom stoupání i les končí a předvádějí se kouzelné výhledy na Východní Krkonoše, kde severozápadnímu horizontu vévodí Sněžka. A to už je kousek k chatě Na Rýchorách. Jsem jediný pocestný, přesto kulajda a černý čaj s citronem dostanu bez problému. Potom chvíle krmení poníka, kochání se výhledy a cesta může pokračovat. Jak prudce nahoru, tak prudce dolu do Žacléře. Dalších cca 600m po silnici do Prkenného dolu a odbočuji ostře doprava po zelené směrem na Babu. Tady jsem to ale s navigováním mimo cyklostezky přehnal. V těchto místech je zelená turistická stezka široká maximálně 40 cm, rozbrázděná vodou do hloubky 5-8 cm, ve které zůstaly větší kameny. Nezbývá než z kola dolů a vyzkoušet režim chůze vedle samojedoucího kola (trvale stisknuto tlačítko mínus, přitom nezáleží na zařazeném stupni asistence). Ale byl to úsek, který mě málem dostal.

Tady bych se přimlouval, zda-li by pro další generaci elektrokola MAX nešlo, tak jako u možnosti zvýšení cestovní rychlosti z 25 na 45 km/hod., při zapnutém nejvyšším stupni asistence jestě zvýšit výkon motoru pro mód chůze. 

Nakonec jsem kolo dostrkal na navazující cyklostezku a už v sedle zdolal posledního převýšení na horu Baba. Zde je muzeum opevnění z let 1938/39  a rozhledna Eliška. Potom už následoval sjezd do Dolců. Výlet „Okolo Sklenařovického potoka“ v délce 45 km se vydařil. Do stoupání měl motor Bafang Max Drive dostatek rezervy všude tam kde ekolo mohlo je a kotoučové brzdy i v těch nejprudších sjezdech neztrácely účinnost.

Okolo Dolců jsem najel dalších cca 35 km. Na těch celkových 80 km akumulátor spotřeboval 360 Wh. To pro projížděný terén opět skvělý výkon.

 

Český ráj a hora Tábor

Následoval přejezd do Českého ráje a výlet ze Železnice na horu Tábor a obloukem zpět. Povinnosti mě zavedly též do městyse Jince. Tak jsem za auto vzal i Maxe, s plně nabitým akumulátorem, a vyplatilo se to. Udělal jsem si hezký výlet „Z kopce do kopce okolo Jinec“

Zřícenina hradu Valdek   Plešivec
Zřícenina hradu Valdek                                                     Vrch Plešivce   

Teplota již byla podzimních ~ 18 oC, severní vítr ~ 5 m/sec., a na těch 33 km spotřeboval akumulátor 225 Wh. To znamená, že bych bez nabíjení projel celou trasu dvakrát (cca 70 km a skoro s 2000 m stoupání!) a ještě by nebyl akumulátor úplně vybitý. Bez komentáře :-)

      


září 2016

Jan Bezdíček


V dalším díle (opět) do Krkonoš a zhodnocení kola AGOGS MAX.

Vyhledávání