O nás Doprava Servis Půjčovna Kontakt
Změnit jazyk webu
🌟

Záruka prodloužená od 1.4.2025 na všechna ekola. Využijte nabídku.

AGOGS Uphill: Elektromotor do terénu není protimluv

 
 
První recenzi elektrokola AGOGS Uphill jsme svěřili odborníkovi nad jiné povolanému: borci s nickem Čerf. Jeden z nejlepších českých bikerů oceňuje už výbavu ekola.  Podle něj jde totiž o plnohodnotný XC (cross-country) bike, a to včetně lehkého hliníkového MTB rámu, přední odpružené vidlice Suntour XCM se zdvihem 100 mm, odpružené sedlovky Promax, devíti rychlostní přehazovačky Shimano Deore nebo 26“ plášťů Kenda Blue Groove. 
 
 
Elektromotor do terénu není protimluv
 
"Elektrokolo AGOGS Uphill MTB má diskové brzdy AVID BB7 Mountain,“ říká tester. „Jezdil jsem s nimi světové poháry a na tohle XC kolo jsou myslím více než dostačující.“  V pražském Prokopském údolí má Čerf trasu s pár extrémnějšími výjezdy a sjezdy, kterou běžně ujede za hodinu. Na ekole ji zvládl o deset minut rychleji a moc prý se přitom nezadýchal. Zatímco na běžném kole jede Čerf v Prokopáku do kopce rychlostí asi 12 km/h, na ekole to bral rychlostí asi 20 km/h. 
 
 
Elektrická asistence
 
Nečekejte ale, že se bez námahy povezete jako na motorce. Brání tomu evropská legislativa, podle které by v takovém případě už šlo o malý skútr. Musel by mít SPZ, povinné ručení a další náležitosti a hlavně by nesměl na cyklostezky. Vy ovšem jedete na tzv. „elektricky asistovaném jízdním kole“. To je stroj, na kterém podle směrnice EU musíte pořád šlapat. Jakmile přestanete, nejede to. Elektromotor tedy nepracuje za vás, ale k šlapání vás jenom "postrkuje".. „Jde o ideální stroj na cyklovýlety pro ty, kdo chtějí na silnici i v terénu urazit větší vzdálenosti, aniž by se příliš unavili. nebo třeba pro rybáře, myslivce a další lidi, kteří se potřebují rychle a efektivně pohybovat i po nezpevněných cestách...“
 
 
Jenom postrkuje“ :) 
 
Ekolo navíc nesmí převýšit rychlost 25 km/h. Neznamená to, že byste nesměli jet rychleji (běžné kolo na rovné asfaltce z kopce klidně „rozdupete“ třeba až ke stovce). Jakmile ale překročíte 25 km/h, elektromotor se automaticky odpojí a další zrychlení je už jen na vašich nohou. Podle evropské směrnice EPAC smí mít elektromotor ekola jmenovitý výkon 250 W. 
 
Testovaný bike AGOGS Uphill má 350 W a špičkových 700 W. Výrobce to totiž udělal tak šikovně, že se legislativní vlk nažral a koza zážitků zůstala celá. K dispozici máte pět asistenčních módů. Tři nejslabší (na rychlosti 12, 20 a 25 km/h) jsou určeny k provozu na veřejných komunikacích. Dva nejsilnější asistenční módy naopak smíte použít jen v terénu, na který se už výkonové omezení nevztahuje. Tyhle „off-road“ módy už ale vaši rychlost nezvýší. Zvedne se jen a pouze výkon, což vám umožní třeba vyjet prudší kopec nebo projet bahnem. „Při extrémním výjezdu se do toho musíš opřít podobně jako na normálním kole,“ shrnuje Čerf. „Cítíš ale, jak ti motor přidává sílu.“
 
Kdo se na tom sveze?
 
Ekolo je kvůli baterii a motoru samozřejmě o něco těžší (celkem 24,4 kg) než sočasný závodní bike. Těžiště má posunuté dozadu, což Čerf označuje za výhodu. „Při extrémnějším výjezdu potřebuješ zabrat a stoupneš si,“ vysvětluje. „Na normálním kole hrozí uklouznutí zadní pneumatiky. Tady se ale riziko minimalizuje a kolo je celkově stabilnější.“ Podle výrobce ujede ekolo na plně nabitou baterii na plný výkon asi 60 km a na nižší stupeň asistence asi 120 km. Slůvko „asi“ je seriózním přiznáním, že se to nedá říct přesně. Záleží totiž na hmotnosti jezdce, profilu terénu, nahuštění pneumatik (což ovlivňuje valivý odpor) a na řadě dalších proměnných. 
 
Baterie má kapacitu 423 Wh (8.8Ah /48V). S cestovní rychlonabíječkou ji prý na 50 % nabijete za 50 minut (netestovali jsme to, ale nemáme důvod tomu nevěřit). Než tedy po cestě v restauraci dojdete na oběd a dáte si kávu, zajistíte si dojezd 30 až 60 km. 
 
Na podsvětleném displeji kola mimo jiné vidíte zvolený asistenční mód, stav baterie, aktuální rychlost a okamžitý výkon ve Wattech. Ekolo si tu navíc můžete uzamknout osobně volitelným PIN kódem. Bonusem je tlačítko akcelerátoru, které pomáhá při rozjíždění až do rychlosti 6 km/h nebo při výjezdech. „Něco jako forsáž u stíhačky,“ říká Čerf.
 
 
Pro koho to je
 
Není to kolo na drsný downhill někde v bikeparku, skákání a další extrémní blbnutí,“ shrnuje Čerf. „Osobně tedy nejsem typická cílovka. Podle mě jde ale o ideální stroj na cyklovýlety pro ty, kdo chtějí na silnici i v terénu urazit větší vzdálenosti, aniž by se příliš unavili".
 
Freerider Michal „Čerf“ na kole špičkově jezdí přes dvacet let. Začínal s cyklotrialem a mototrialem, kde se umísťoval v první desítce ČR. Po úrazu ramene se pak vrátil k bikům (MTB, XC, DH i 4X). V downhillu byl loni mistrem ČR v kategorii 40+, ve fourcrossu se pravidelně umísťuje v první pětce.
 

Vyšlo v časopise Outdoor Magazín v červnu 2014
Text:  Ivan Brezina
Foto: Čerf