Jízda na elektrokole je mnohem zdravější, než na klasickém jízdním kole
Studie se zúčastnilo třicet dva netrénovaných mužů středního věku, kteří se potýkali s problémy s nadváhou. Zhruba polovina z nich užívala po dobu čtyř týdnů alespoň třikrát týdně elektrokolo, druhá půlka pak po stejně dlouhou dobu užívala klasické kolo. Rychlost jízdy si mohli určovat sami dobrovolníci.
A výsledky? Ty potvrdily závěry norské studie z loňského roku – fyzická aktivita je proti klidovému stavu při jízdě na elektrokole 8,5krát vyšší a při jízdě na běžném kole 10,9krát vyšší. Podle vědců je tento rozdíl mnohem menší, než předpokládali. A do třetice potvrzují blahodárný vliv elektrokol i závěry nedávného výzkumu coloradské univerzity, jehož účastníci jezdili po dobu jednoho měsíce do práce na e-kole. I za tuto krátkou dobu se jim zvýšila aerobní kapacita a ustálila se hladina cukru v krvi.
Klasičtí cyklisté a laická veřejnost jízdu na elektrokole obvykle kvůli přídavnému motoru podceňují. Ten má však v drtivé většině případů pouze podpůrnou funkci, takže jezdec musí stále šlapat a vyvíjet tak slušnou fyzickou aktivitu.
PROFIL TRATĚ POUŽITÉ PŘI TESTU
Abyste si představili, jaký je rozdíl v tepové frekvenci srdce při jízdě na klasickém kole (bez pohonu) a na elektrokole, provedli jsme v tuzemsku srovnávací test. Jako testovací jezdec byl vybrán zkušený cyklista, který se na jízdním kole dopravuje každý den a je v obecně dobré kondici.
Srdeční tep při testu jizdního kola a elektrokola:
Trať byla dlouhá 14 km. Prvních 10 km bylo po rovině a zbylé 4 kilometry prudké stoupání. I přes velmi dobrou kondici testovacího jezdce se jeho tep pohybuje v průměru na hodnotě 133 tepů/min a maximum dosahuje v závěru stoupání na hodnotě 156 tepů/min.
Naproti tomu při jízdě na (terénním) elektrokole nebyla v průběhu celé trati překročena hodnota 100 tepů/min a průměr byl překvapivých 76 BPM. Jako bezpečná frekvence prospěšná pro lidské zdraví se považuje úrobveň od 70 do 100 BPM.