REZERVUJTE SI VÁŠ TERMÍN NÁVŠTĚVY PRODEJNY ZDE · VYSTAVENÁ ELEKTROKOLA EXPEDUJEME IHNED, NA OBJEDNÁVKU DO 14 DNÍ.
Terénní-cestovní elektrokolo specificky vybaveno pro pohodlnou dopravu.
Vyšší cestovní rychlost + výkon = výrazně bezpečnější jízda.
První elektrokolo, na kterém se budete rádi dopravovat.
Výrobcem konstruováno pro jízdu na nezpevněném povrchu.
Provozování je zcela v souladu s Evropskou legislativou, dle nařízení Parlamentu a Rady EU číslo 168/2013 a požadavky normy ISO 4210-2 (aktuální Norma EPAC – 15194:2017 není v ČR platná).
Pro jízdu na modelu Tracer Commuter Edition doporučuje ekolo.cz použití ochranné přilby ABUS. PŘI SOUČASNÉM NÁKUPU S eKOLEM SLEVA 20% !
K pochopení, proč nabízíme model AGOGS Tracer Commuter Edition s rychlostí až 32 km/h vám doporučujeme se seznámit s Evropským nařízením a technickými normami (EN).
Pro provoz Elektrokol je zásadní Nařízení EUparl 168/2013 "O schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek", které bylo v roce 2017 ratifikováno a tedy vešlo v platnost ve všech státech EU. Nařízení EU má vždy vyšší právní váhu, než případné, odlišně formulované, národní vyhlášky.
Z oblasti působnosti Nařízení č. 168/2013 jsou v Kapitole 1 čl. 2 (Oblast působnosti) uvedeny výjimky:
V článku 2, odst. 2 bodu g) se říká:
anglická verze:
německá verze:
Použité slovo „Především“ („Primarily“, „in erster Linie“) nám sděluje, že by se mělo jednat vozidlo, kde je předpoklad hlavně jízdy v terénu, ale jízda po zpevněné komunikaci není vyloučena.
Pokud by to tak bylo, použil by autor Nařízení 168/2013 slovo „výlučně“ jak to je uvedeno v bodech c) a d):
Bod h) Nařízení, který hovoří o výjimce pro „šlapací jízdní kola s pedály“ vybavená PŘÍDAVNÝM ELEKTRICKÝM MOTOREM není relevantní pro námi uváděný produkt – tedy elektrokolo, kde je motor pevnou a původní součástí, nikoli přídavným mechanismem.
„Šlapací jízdní kolo“ a „elektrokolo“ jsou dva zcela odlišné produkty s jinou technologií výroby, provozním určením, normologií a například i celním kódem.
Ve stejném kontextu se ELEKTROKOLA netýká Vyhláška Ministerstva dopravy č. 341/2014, konkrétně část z přílohy č. 12, část C) Technické požadavky na výbavu jízdních kol, potahových vozidel a ručních vozíků, která se zabývá výlučně jízdním kolem, které je vybaveno dodatečně vybaveno pomocným motorkem" (jak zní přesná citace této vyhlášky).
V případě jakéhokoli dotazu k zatřídění a provozu tohoto elektrokola se seznamte s Legislativou elektrokol, nebo pište email na jd@ekolo.cz.
Rozměry kola (minimální) VxH | 106 x 190cm |
---|---|
Typ pohonu | BAFANG RM G020, nominální výkon 250W, bezkartáčový v zadním náboji |
Ovládání | 3 tlačítkový displej AGOGS, 0-5 úrovní asistence, podsvícený, tlačítko BOOST pro snadný rozjezd a akceleraci Push-up |
Kapacita a typ baterie | 630Wh (36V/17,4Ah) Li-ion, vyjímatelná, uzamykatelná. |
Typ a materiál rámu | Hydroformní rám, velikost 19", slitina hliníku 6061.T6 |
Přední vidlice | Uzamykatelná vidlice ZOOM 189 AMS, zdvih 65 mm |
Řazení a přehazovačka | Shimano Acera, 9 rychlostí, pastorky 11T - 36T |
Typ a značka brzd | Kotoučové hydraulické brzdy Tektro Vela T290 s disky o průměru 160 mm |
Nosnost | 125 kg |
Sedlo a sedlovka | Odpružená sedlovka SP-405, sedlo Cillion |
Pláště | KENDA Kourier 28" |
Snímač | Rychlostní snímač 32 IPR, integrovaný ve středovém složení |
Blatníky | Volitelné - přední i zadní dlouhé blatníky z ABS plastu |
Osvětlení | Volitelné LED osvětlení |
Hmotnost vč. baterie | 23,3 kg |
Speciální výbava | Nastavitelný představec, CAN bus propojení komponent |
Na první pohled se AGOGS Tracer od ostatních elektrokol liší jen nápisem na baterii. Píše se tam: “Toto elektrokolo je určeno především pro využití v terénu a je zkonstruováno pro jízdu na nezpevněném povrchu.” Je to doslovná citace z Nařízení Evropského parlamentu o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel (č. 168/2013). Výrobce elektrokola – firma ekolo.cz s.r.o. tedy determinovala použití tohoto jízdního kola primárně do terénu a nezpevněný povrch, což to neznamená, že jej nelze použít i na jiném typu cest.
Ve výše uvedeném Nařízení EU jsou takto označená vozidla z povinnosti Nařízení vyňata (nevztahujte se na ně povinnost schvalování, tedy homologace). Dalo by se také říci, že je toto elektrokolo zkonstruováno dle severoamerické normy označované jako „Class 1“, která omezuje rychlost na 32km/h (resp. 20mil/h v USA). Papírový rozdíl je 7km/h, tedy nic moc.
Jak je tomu ale při opravdové jízdě?
25 versus 32 km/h
Průměrní jezdci na kolech, lidé kteří netrénují a na kolo sednou jen občas, se pohybují průměrnou rychlostí kolem 20 km/h a méně v závislosti na terénu a momentální kondici. Ti, kdo jezdí na kole denně, třeba do práce, povětšinou udrží průměrnou rychlost nad 20km/h. Trénovaní silničáři zvládnou průměrnou třicítku a víc a aktivní závodníci na dnešních lehkých karbonových silničkách dávají v průměru čtyřicítku a víc.
Když začneme naší skupinkou občasných cyklistů, jejich rozložení rychlosti je hodně závislé na terénu. Do kopce jedou často rychlostí v jednotkách kilometrů v hodině, v podstatě rychlostí běžce nebo i rychlé chůze. Na rovinách na lehkých kolech do toho obvykle šlápnou a jejich rychlost se blíží třicítce, při troše úsilí ji i přesáhnou. Když si takovýto člověk koupí elektrokolo, je nadšen jízdou do kopce. Ze svých 7 km/h najednou letí těsně přes dvacet a žádný kopec není moc dlouhý nebo prudký. Rozdíl je tak markantní, že první půlrok unavuje přátele historkami, jak předjížděl do kopce silničáře v přiléhavých oblečcích.
Jakmile se ale dostane na rovinu a kolo vypne v 25km/h asistenci motoru, jezdec podvědomě cítí, že by mohl jet rychleji. Těžký stroj mu to ale nedovolí, přes dvacet kilo “železa” se přece jen nedá jen tak rozhýbat. Podobně je na tom na elektrokole i skupina každodenních jezdců do práce. I oni by uvítali větší rychlost po rovině, aby se dokázali vrátit, na co byli při dobrém větru a počasí zvyklí. V Americe tenhle problém nemají. Tím, že tam omezení rychlosti nastavili na dvacet mil v hodině, dostali se nad kilometrovou třicítku a tím se jezdec na elektrokole řadí i po rovině mezi fit jezdce a do kopce je dokonce rychlejší, tam se kolo pohybuje kolem 27 km/h. Také pohyb v městském provozu je plynulejší a bezpečnější, při 32 km/h se už zařadíte do proudu aut a ta vás nepředjíždějí.
První na kopci, po rovině jako na silničce
Výše popsané předpoklady svým chováním splnil AGOGS na jedničku. Už cestou z obchodu z Krče nahoru na Pankrác jsme s majitelem obchodu ekolo.cz Jakubem Ditrichem vyfrčeli osmadvacítkou. A nahoře na kopci se ukazatel rychlosti přehoupl přes magickou třicítku.
Najednou jsme jeli zařazeni mezi auty a nemuseli pořád koukat přes rameno, kdo nás zrovna jak šikovně nebo nešikovně předjíždí a jestli nám při řazení zpět nechá dost místa. Pod kopcem na cyklostezce podél Vltavy jelo kolo avizovaných 32 km/h a frčelo tak s hobbíky na silničkách a touha jet rychleji tak byla zcela uspokojena. AGOGS Tracer je na první pohled bytelné a těžké kolo, koneckonců je určeno do terénu, při nasednutí se ale díky motoru chová jako mnohem lehčí a obratnější oř. Pro asistovanou jízdu má kolo 5 módů a červené Boost tlačítko pro rozjezd. Červený knoflík je výborná věc. Místo aby jezdec čekal, až se motor rozjede v závislosti na šlapání, prostě zmáčkne tlačítko a zmizí z křižovatky daleko dříve, než se šoféři aut rozkoukají.
Zásadně to zvyšuje bezpečnost jezdce. Stejně tak jej lze využít, když kolo například přijíždí z prudkého kopce následovaného okamžitým stoupáním, kdy má asistence šlapání určitou prodlevu a zbytečně tak klesá rychlost jízdy. Červený knoflík tak na pár sekund vypomůže a kolo jede do kopce svých dvacet osm. Důležitější je ale vlastní mód jízdy. První čtyři jsou pro silnici, tam se kolo vypíná při 25 km/h. Tyhle módy se také hodí, když člověk jede daleko a nemá čas nebo možnost cestou nabíjet.
Nižší asistence znamená nižší spotřebu a delší dojezd. Na pátý stupeň se aktivuje popsaná “americká” norma a kolo uhání avizovaných 32 km/h. Spotřeba je asi o 20% větší, ale zážitek z jízdy také.
Stejný motor, stejná baterie, větší rychlost
Přes chválu rychlé jízdy k ní není třeba nic výjimečného. AGOGS Tracer je vybaven nábojovým pohonem Bafang s baterií o kapacitě 600Wh. S pětiampérovou rychlo-nabíječkou získáte za půl hodiny dost šťávy na další desítky kilometrů, dá se tedy nabíjet například v hospodě během oběda. Ale vždy se radši zeptejte, provozovatel hospody za elektřinu platí. Spousta hotelů a penziónů dnes přímo nabízí dobíjení elektrokol. Vlastní motor má jmenovitý výkon 250W / 45Nm, maximální výkon motoru je okolo 600W. tedy na horní hranici příslušné normy, abyste ještě seděli na kole nikoli na motorce.
Je umístěn v zadním náboji, což jde proti současnému trendu středového pohonu, ale výhodami jsou větší šetrnost k řetězu a pastorkům díky kroutivému momentu na zadním náboji a rychlejší nástup asistence - rozjezd, který je při jízdě po městě zvlášť zapotřebí. Pohonná síla se díky motoru v náboji převádí na vozovku přímo přes dráty, ráfek a plášť a řetěz tak zatěžuje jen vaše šlapání, které u elektrokola nikdy není extrémní. Nebudete tak muset měnit tak často řetěz a pastorky, což znamená úsporu v řádu stovek korun za rok. Naproti tomu motor ve středu kola znamená stoprocentní přenos přes řetěz včetně rozjezdů a stoupání a takový řetěz se vytahá velmi rychle, a i náboj má potom omezenou životnost díky vysokému kroutivému momentu (laicky síla působící na náboj při záběru).
Vlastní řazení je Shimano Acera s devíti rychlostmi a bohatě postačuje při jízdě s asistencí i bez ní. Doporučujeme vždy nechat si trochu „paliva“ v zásobě, protože obecně u elektrokol není jízda do kopce bez asistence žádný med. Kolo je těžké a do prudkého kopce se člověk opravdu nadře. Pokud si nejste jisti momentální spotřebou a dojezdem, radši snižte míru asistence a včas si dobijte baterii. Baterie je vyjímatelná, pokud kolo parkujete venku nebo v nevytápěném prostoru, kde teplota klesá pod nulu, berte si ji dovnitř. Stejně tak, pokud nejezdíte přes zimu, skladujte baterii při pokojové teplotě a nabitou na 60%. Pokud kolo na podzim hodíte po vyjížďce vybité do kůlny nebo do sklepa, může vás to na jaře stát třináct tisíc korun v podobě nové baterie, právě tolik totiž stojí náhradní. A to by byla škoda, protože při správné péči sériová baterie vydrží stovky nabíjecích cyklů.
Tracer je vybaven základním odpružením ve vidlici a sedlovce, které bohatě stačí na záludnosti městské dlažby nebo polní cesty, nehodí se na Singletrek plný kořenů a kluzkého kamení. Pláště Schwalbe Marathon Plus vás podrží na silnici i v lehčím terénu a mají výbornou ochranu před píchnutím a v běžném provozu byste měli jezdit zcela bez defektů. O brzdění se starají hydraulické kotoučovky Tektro. Kdo chce jezdit rychle s pomocí elektřiny, pro něj je AGOGS Tracer to pravé kolo.
Dotazy
Vaše dotazy
Napsat dotaz1) je možno ho zakoupit i s klasickým (pánským) rámem?
2) jsou na rámu návarky na osazení předního a zadního nosiče? ev. lze je individuálně doobědnat? ( na fotografiích je nebylo možno rozlišit).
Děkuji a přeji pohodový den,
Martin Lněníček
Dobrý den,
1.) ano, tato "úprava" lze provést i na pánském rámu. Je potřeba en upřesnit velikost rámu - v pánském provedení jsou dvě varianty velikosti rámů a to : 19" nebo 21".
2.) zadní nosič lze namontovat, přední tu nemáme, ale nemyslím si, že by v tom měl být problém. Zadní nosič na tento model elektrokola lze doobjednat. Přední, jak jsem jednou zmiňoval v nabídce nemáme.
Přei krásný zbytek dne !